مارس امسال (2019)، ماه بسیار پرمشغلهای برای دنیای
شرکت گوگل همزمان با این بهروزرسانی مهم اعلام کرد که دیگر از کد rel=prev/next برای نمایهسازی استفاده نمیکند. این خبر همه را شگفتزده کرد. زیرا
از طرفی در همین دوران، شرکت نرمافزاری مز (Moz)، فعال در حوزه
با وجود اینکه بهروزرسانی الگوریتم شرکت مز، کاملا از الگوریتم فلوریدا 2 گوگل متفاوت است، صاحبان وبسایتها نگران بودند که احتمال دارد رتبه وبسایتشان، مانند اثر آپدیت فلوریدا 2، دچار کاهش شود.
از چند ماه قبل از مارس 2019، زمزمههایی میان جامعه سئوکارها در خصوص مکان کلیدواژه و نوسانات ترافیکی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) به وجود آمده بود. بسیاری از انجمنهای صنعت آنلاین از مشاهدات اولیهشان از تغییرات و کاهش چنین بهروزرسانیهایی سخن میگفتند و پیشبینی میکردند که آپدیت الگوریتم هستهای برای تنظیمات مربوط به صفحات نتایج موتور جستجو هم به زودی در راه باشد.
البته جای هیچ تردیدی نیست که گوگل معمولا هر روز الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند و حتی گاهیاوقات این کار را چند بار در روز انجام میدهد. اما معمولا این بهروزرسانیها بدون شناسایی انجام میشوند. اما آپدیت فلوریدا 2 را نمیتوان با این آپدیتهای روزانه مقایسه کرد، تا آنجا که گوگل به طور رسمی اعلام کرد این آپدیت الگوریتم هستهای وسیع را برای بهبود الگوریتم خود انجام داده است.
برای درک اینکه این بهروزرسانی چرا به فلوریدا 2 معروف شد، باید نگاهی به تاریخچه آپدیت فلوریدا –معروف به فلوریدا1- بیندازید.
اولین آپدیت الگوریتم فلوریدای گوگل، 16 نوامبر 2003 انجام شد. هدف از این آپدیت زودهنگام، مقابله با فعالیت اسپمهایی بود که در آن زمان روی صفحات نتایج موتور جستجو انجام میشد.
گوگل متوجه شده بود که سئوکارها با استفاده از کلیدواژهها، به صورت لینکهای خارجی، در
در این دوره، بیشتر وبسایتها مربوط به سایتهای تجارت الکترونیکی و لینکهای همکار آنها بود. بنابراین آپدیت الگوریتم فلوریدا، فقط افرادی را که دست به این کارهای منفی میزدند، جریمه میکرد.
در واقع این بهروزرسانی توانست وضعیت کار سئو را برای همیشه تغییر دهد. این بهروزرسانی همچون توفانی دنیای سئو را زیر و رو کرد و درست وسط فصل خرید تعطیلات رخ داد و انتقام سختی از سئوکارهای متقلب گرفت.
از آنجاییکه ایالت فلوریدا به داشتن توفانهای شدید معروف است، این بهروزرسانی هم نام فلوریدا را به خود گرفت. این اولین بهروزرسانی اصلی گوگل بود که خود آن بیش از یک دهه خود پر از بهروزرسانیهای بزرگ دیگری بود.
آپدیت الگوریتم هستهای مارس یا فلوریدا 2، یکی از بزرگترین بهروزرسانیهای این چند ساله الگوریتمهای گوگل است. این آپدیت 12 مارس 2019 انجام شد و صاحبان وبسایتها شاهد نوسانهایی در ترافیک آن زمان، بهویژه روزهای 13 و 14 مارس بودند.
آپدیت فلوریدا 2، برخلاف آخرین آپدیت الگوریتم مدیک (Medic) ماه اوت گذشته، که بیشتر روی وبسایتهای سلامت، پزشکی و YMYL (پول شما یا زندگی شما) که به حال خوب و رفاه فعلی و آینده افراد توجه دارند متمرکز بود، حوزه خاصی از فعالیتهای وبسایتها را هدف قرار نمیدهد. بنابراین سئوکارها باید بررسی کنند که فلوریدا 2 چگونه روی الگوریتم گوگل اثر میگذارد.
بهروزرسانیهای شبیه فلوریدا 2 به جای تمرکز روی وبسایتهای جریمهشده، وبسایتهایی را در نظر میگیرند که محتوای باکیفیتتری دارند و به نیاز کاربر توجه نشان میدهند و مشمول جایزه هستند.
منبع :
همه چیز درباره آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 گوگل و تاثیرش بر وبسایتها